Misja przedszkola
Przedszkole jest drugim domem dla dzieci, które do niego uczęszczają.
Jest środowiskiem stymulującym rozwój każdego malucha.
Czas spędzony w naszym przedszkolu to fascynująca przygoda: pełna radości oraz możliwości zdobycia wiedzy.
Chcemy przekonać rodziców, że warto rozpocząć wraz z dzieckiem wędrówkę po nowym, pełnym niespodzianek świecie, włączyć się w interesujące życie naszej placówki.
Koncepcja pracy Przedszkola nr 235 w Łodzi
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.).
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526 ze zm.).
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Promuje postawy prozdrowotne. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne, oraz uczy odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji o prawach dziecka. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej. U podstaw rozwoju i doskonalenia pracy przedszkola leżą wymagania państwa wobec przedszkoli, określone w zmienionym Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Wizja przedszkola
Priorytety:
- Dostarczenie dziecku wiedzy o zdrowiu , o bezpieczeństwie swoim i innych, jak również rozwijanie ogólnej sprawności organizmu poprzez ukształtowanie czynnej postawy wobec zabiegów zdrowotnych, które pozwalają zdrowie chronić, ratować i doskonalić.
- Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.
- Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie co najmniej podstawy programowej.
- Procesy zachodzące w przedszkolu zapewniają rozwój jego podmiotów.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
- Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.
- Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.
Oferta przedszkola:
- stwarzamy naszym wychowankom, warunki do wszechstronnego rozwoju na miarę ich potrzeb i możliwości,
- kreujemy postawy aktywne, twórcze, wspieramy działania dziecka w różnych dziedzinach aktywności,
- wzbogacamy pracę wychowawczo- dydaktyczną o treści wychowania zdrowotnego,
- rozbudzamy zainteresowania otaczającym światem przyrodniczym, kulturowym i społecznym,
- rozbudzamy wiarę dziecka we własną skuteczność,
- indywidualizujemy pracę z dziećmi, uwzględniając ich zainteresowania zdolności i potrzeby, dzięki temu umożliwiamy każdemu dziecku osiągnięciu sukcesu,
- pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć,
- traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo,
- wdrażamy do zachowań społecznie akceptowanych,
- przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu, ale również doradzenia sobie z porażkami,
- wspieramy rozwój, na bieżąco diagnozując osiągnięcia dzieci. W trudnych sytuacjach zwracamy się do specjalistów.
System wspierania rozwoju dziecka
W przedszkolu zbudowano system ewaluacji rozwoju dziecka. Procedura postępowania obejmuje m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych.
Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i ewentualne budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele wykorzystują do: modyfikacji realizowanych programów, planowania miesięcznego, do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań), indywidualnego wspomagania dzieci.
Przedszkole, monitorując rozwój dziecka, współpracuje nie tylko z rodzicami, ale także z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę.
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji
Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, oraz wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:
- zasadę zaspokajania potrzeb dziecka,
- zasadę aktywności,
- zasadę indywidualizacji,
- zasadę organizowania życia społecznego,
- zasadę integracji (jednolity proces wychowania i edukacji).
Sylwetka absolwenta
Dziecko kończące przedszkole posiada:
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
- umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- twórczego rozwiązywania zadań,
- odpowiedni poziom samodzielności,
- gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
- umiejętność komunikatywnego porozumiewania się,
- podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
- poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem,
- umiejętność przestrzegania praw innych ludzi,
- zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawności fizycznej,
- zasady kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm.
Dziecko kończące przedszkole dostrzega i szanuje:
- potrzeby innych ludzi,
- odmienne postawy, przekonania, upodobania,
- symbole narodowe,
- środowisko naturalne;
- nie obawia się występować publicznie, reprezentować grupę, przedszkole,
- dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- prosić o radę lub pomoc.
W ramach systemu pomocy w przedszkolu analizuje się problemy edukacyjne i wychowawcze, planuje działania, ocenia postępy dzieci, wyciąga wnioski i je wdraża. W celu czytelności sposobu postępowania opracowano procedurę badania i analizowania postępów dzieci.